בניית תוכנית עסקית - הדגשים החשובים ביותר למקסום הרווחיות וצמצום הפסדים
הגדרה של תוכנית עסקית משמשת עבור משיכת משקיעים וחיונית להבטחת אשראי בנקאי. באופן עקרוני, תוכנית כזו צריכה להיות לכל חברה, אך היא מיועדת בעיקר לעסקים חדשים המעוניינים בייעוץ עסקי מסודר. התוכנית מתעדכנת מעת לעת על מנת לשקף עמידה ביעדים או יעדים שהשתנו.
ניתן לתמצת זאת במספר ראשי פרקים:
- מסמך המתאר את הפעילות העסקית של החברה ואת הדרך להשגת יעדיה.
- חברות סטרטאפ משתמשות בתוכנית עסקית כדי למשוך משקיעים.
- תוכנית עסקית ממקדת ופועלת לקראת יעדים לטווח קצר וארוך.
- תוכנית עסקית יכולה להיות מפורטת ביותר ושמנה או מתומצתת ורזה.
- תוכניות עסקיות טובות כוללות תקצירי מנהלים, סעיפים על שירותים ומוצרים, אסטרטגיה וניתוח שיווקי, תכנון פיננסי ותקציב.
מה כוללת תוכנית עסקית?
כאמור, תוכנית עסקית היא מסמך בסיסי, שכל עסק חדש צריך לערוך לפני תחילת הפעילות. שימוש בשירותי ייעוץ עסקי ליצירת תוכנית עסקית מסודרת יכול לסייע להימנע מבעיות בהמשך. בנקים וחברות הון סיכון דורשים תוכנית עסקית לשקילת מתן אשראי והון לעסקים חדשים. התוכנית העסקית צריכה לכלול רעיונות על מנת לחסוך בהשקעה כלכלית מיותרת ומכשולים בדרך להצלחה.
התוכנית כוללת ניבוי עלויות ובנית תחזית למכשולים אפשריים, בכל החלטה שהחברה מקבלת. התוכניות שונות מעסק לעסק, גם אם הם עסקים מתחרים.
תוכנית הכתובה בצורה שקולה ובאופן מקצועי, מעניקה ערך עצום לחברה, ועל כן מומלץ ליצור קשר עם חברת הורן יועצים בע"מ, אשר תכלול סקירה כללית ופירוט של הענף בו יפעל העסק, כמו גם בידול העסק אל מול מתחריו.
לתוכנית יתווסף נספח, הכולל נתונים ומסמכים התומכים בסעיפים העיקריים. לתוכנית יצורפו גם בקשות מימון שיוגשו.
עיקרי התוכנית העסקית לא צריכים לעלות על 15-25 עמודים.
1. תקציר מנהלים
תיאור החברה והצהרה על פעילותה, בתוספת מידע על הנהלת החברה, העובדים ומיקום החברה.
2. מוצרים ושירותים
פירוט המוצרים והשירותים אשר יוצעו על ידי החברה, עם אופציה לכלול תמחור, תוחלת חיי המוצר, חשיבות לצרכן, תהליכי ייצור, פטנטים אם יש, טכנולוגיה ומידע על מחקר ופיתוח.
3. ניתוח שוק
שליטה טובה בענף היא לדעת מהו שוק היעד שלה. בסעיף זה תפורט התחרות שבה תעמוד החברה וכיצד היא תשתתף בתעשייה, נקודות החוזק והחולשה שלה. בנוסף, יתואר הביקוש הצרכני הצפוי ומה מידת הקושי לתפוס נתח שוק.
4. אסטרטגיה שיווקית
תיאור האופן שבו החברה תמשוך ותשמור על בסיס לקוחותיה והדרך שבה תגיע לצרכן. יש לציין ערוץ שיווק, לפרט תוכניות פרסום ושיווק, וסוגי המדיה שישמשו את הקמפיינים.
5. תכנון פיננסי
מדובר בתכנון פיננסי ותחזיות של החברה. יכללו דוחות כספיים, מאזנים או כל מידע פיננסי אחר. בעסקים חדשים יכללו יעדים והערכות לשנים הראשונות ופירוט ותיאור משקיעים פוטנציאליים.
6. תקציב
עלויות הקשורות לאיוש, פיתוח, ייצור, שיווק וכל הוצאה אחרת הקשורה בעסק.
חשיבות התוכנית העסקית
חשיבות התוכנית העסקית קיימת מהסיבות הבאות:
1. החשיבות העיקרית היא בקבלת החלטות ובניהול משברים. התוכנית מציעה לעיתים פתרונות ונותנת תשובות להחלטות קריטיות. במהלך כתיבת התוכנית, ניתנות תשובות לשאלות בטרם הן עולות וקיימת חשיבה מעמיקה על אסטרטגיות.
2. השאלות שנשאלות במהלך כתיבת התוכנית, והזמן המושקע במתן תשובות, מבטאים את החזון באופן מציאותי, כאשר יש פערים באסטרטגיות.
3. התוכנית מסייעת להימנע מטעויות. מרבית הסיבות לכישלון טמונות בכך שאין תוכנית עסקית מתאימה. למשל, השוק אינו מעוניין במוצר, בעיות תזרים בשל מחסור בהון, תחרות קשה מכפי שנצפתה בתוכנית, תמחור לקוי ועוד.
4. התוכנית מסייעת בהוכחת כדאיות העסק. תכנון כיצד החזון יהפוך למציאות הוא צעד נבון ומסביר את ההיגיון שלו מבחינה עסקית. מחקר שוק, מציע תובנה לגבי הלקוחות, המתחרים והתעשייה.
5. ללא תוכנית היעדים הופכים להיות שרירותיים, בלי תכנון וסיבה, בעוד שהתוכנית יכולה להפוך מדדים למשמעותיים ולהשיג תובנות לגבי האופן שבו אסטרטגיה נרקמת לאורך זמן.
6. לעיתים צריכה להיות חלוקה טבעית בקבלת החלטות ולא נטל על גורם אחד. צוותי העבודה צריכים לדעת כי ישנה אפשרות לפנות לתוכנית בכדי להבין את קבלת ההחלטות במידת הצורך. כך הם גם יבינו טוב יותר את היעדים.
7. אפשרות שיתוף קטעים רלוונטיים בתוכנית עם גורמים התומכים בעסק, מתוך מטרה שכולם יראו עין בעין את המטרות.
8. הסבירות לקבלת מימון היא פי 2.5 לטובת עסקים שיש להם תוכנית עסקית, משום שהיא מספקת מידע למשקיעים. זוהי דרישה לכל עסק המחפש מימון חיצוני.
9. התוכנית עוזרת להבין את המתחרים והשוק שבו פועלים, והיא שופכת אור על העדפות צרכניות ומגמות, פוטנציאל שיבושים ותובנות נוספות.
10. עריכת תחזיות הכנסות והוצאות, תכנון לוגיסטי, תוכניות תפעוליות והבנת השוק והנוף התחרותי, מפחיתים את גורם הסיכון.
בניית תוכנית עסקית באמצעות גורמים מקצועיים
במרבית המקרים, בעלי עסקים אינם מנוסים בהכנת תוכנית עסקית במובן המקצועי וההעדפה הטבעית היא להסתייע בגורמים המוכשרים לכך, כמו חברת הורן יועצים בע"מ, המבצעים עבודה מקיפה בגיבוש מטרה ברורה לעסק, הכוללת גיוס כספים, החלטות עסקיות, הקמת מיזמים וכו'.
לאחר גיבוש המטרה, נקבע אופן העבודה.
עבודת הכתיבה מתחלקת בין המומחים באופן שכל נושא נכתב על ידי מומחה בתחום.
החלק הפיננסי נכתב על ידי כלכלן או מומחה פיננסי, לאחר שכל החומרים האחרים כבר נכתבו לרבות הממצאים והמסקנות שגובשו.
קיימים הבדלים בין התוכניות העסקיות למגזרים השונים במספר היבטים: גיאוגרפיה, עובדים, לקוחות, השירות, התדמית והתוכנית הפיננסית.
תוכניות עסקיות שונות ניתנו לחברות סטרטאפ שבו העולם נתפס ככפר גלובאלי אחד. בתוכנית שכזו יודגשו היבטי הטכנולוגיה, המתחרים והייחודיות ויודגשו ההבדלים בין חברות סטרטאפ הנשענות על טכנולוגיה לבין כאלה הנשענות על מוצר.
כתיבת תוכנית עסקית על ידי חברת הורן יועצים בע"מ, מתבצעת לאחר סינון תכנים באופן שיונגש לקורא המידע הנחוץ לו, ולנו יש את כוח השכנוע.
התוכנית נכתבת ברמה גבוהה תוך לימוד השוק, ביצוע תחקיר ואיסוף מידע. התבנית המוצעת לכתיבת תוכנית עסקית היא כדלקמן:
פרק א' – המוצר או השירות המוצע: הצורך, שימושיות, תכונות, תיאור פיזי ושרטוטים, מצב רישוי ופטנטים.
פרק ב' – אסטרטגיה שיווקית: התאמה ותחרות, תכנית שיווקית לאורך זמן, מה נדרש לחדירה לכל פלח שוק, אמצעים לאיסוף מידע, פרסום וקידום מכירות, אמצעי הפצה, תמיכה לאחר מכירה, תקציב מיועד לחדירה, תחזית נתח שוק ומכירות, הוצאות שיווק.
פרק ג' – פיתוח תכנית מחקר ופיתוח: מטרות, יעדים, לוח זמנים, צוות, ציוד וחומרי גלם, תקציב, מימון, מקורות מידע חיצוניים, ייצוא (כל אלה מתקיימים בחברה חדשה).
פרק ד' – ייצור ותפעול: טכנולוגיה, ציוד, רצפת ייצור, אחזקה שוטפת, החלפת ציוד או טכנולוגיה, הרחבת יכולת ייצור, מספר עובדים וחלוקה למחלקות, שכר עבודה של עובדי ייצור, קבלני משנה, בקרת איכות, עמידה בלוחות זמנים, ניצול ציוד, דוח עלויות (כל אלה מתקיימים בחברה ותיקה).
פרק ה' – כוח אדם: תחזית שימוש בכוח אדם לפי חודשים ועלויות.
פרק ו' – מימון: הוצאות הנהלה וכלליות, ביצוע השקעות, נכסים קבועים, מבנים, מקורות מימון ומבנה הון, דיווח חשבונאי, דיווח מימוני, הלוואות טווח קצה, הלוואות טווח ארוך.